"Den plný masek, hudby a ... radovánek"
Už po druhé bude v obci ChotynÄ› probÃhat MASOPUST pod taktovkou Máry Sýkory.
4. 2. CHOTYŇSKà MASOPUST 09
"Den plný masek, hudby a ... radovánek"
Už po druhé bude v obci ChotynÄ› probÃhat MASOPUST pod taktovkou Máry Sýkory.
Pokud se nÄ›kdo bude mÃt zájem zůÄastnit aktivnÄ›, tak je zván 14. 2. na sraz úÄinkujÃcÃch,
který je plánován od 13.00 v hospodě pod nádražÃm.
Masky a hudebnà nástroje s sebou!
podrobnějšà info k akci: pimprdle@seznam.cz
z Äasopisu ChotyňáÄek:
Masopust
Pod názvem masopust se skrývá celé obdobà od Třà králů až do zaÄátku postnà doby, hlavnÄ› vÅ¡ak poslednà tÅ™i dny, jÃmž toto obdobà konÄÃ, a protože Velikonoce jsou pohyblivým svátkem, může být masopustnà nedÄ›le od 1. února až do 7. bÅ™ezna.
Jak se slavà a jak vypadá průvod Obchůzky masek nemÄ›ly obvykle závazná pravidla, záleželo vÄ›tÅ¡inou na vtipu a pohotovosti „maÅ¡karádů" , jaké taÅ¡kaÅ™ice se budou provádÄ›t. HlavnÃm smyslem bylo pobavit sousedy i sebe. ÄŒÃm byla maska pitvornÄ›jÅ¡Ã a budila vÄ›tÅ¡Ã pozornost, tÃm bylo lépe. PÅ™i návÅ¡tÄ›vách domů se zpÃvalo,tancovalo, pÅ™edná Å¡ely se vinÅ¡e, žertovalo se na úkor hospodáře a hospodynÄ›. Masky byly vÅ¡ude pohoÅ¡tÄ›ny nÄ›ÄÃm k zakousnutà a pÅ™edevÅ¡Ãm pálenkou a pivem, které jeÅ¡tÄ› zvyÅ¡ovaly veselà a rozpustilost. Masky také dostávaly výslužku - penÃze, mouku, vejce, máslo, mák, jablka. Za tyto dárky chasa pila veÄer v hospodÄ›. Masky byly rozmanité a závisely na vtipu a Å¡ikovnosti mládenců. Bývalo vÅ¡ak i nÄ›kolik masek tradiÄnÃch, které se každoroÄnÄ› objevovaly. PravidelnÄ› v průvodu chodÃval medvÄ›d, nÄ›kdy vedený na Å™etÄ›zu medvÄ›dářem. MedvÄ›d mÄ›l na sobÄ› buÄ na ruby obrácený kožich Äi odÄ›v z pytloviny, poÅ¡itý hrachovinou; na hlavÄ› mu sedÄ›la umnÄ› zhotovená medvÄ›dà hlava. Jinou tradiÄnà maskou byla klibna (Å¡iml, kobyla, konÃÄek), skrývajÃcà Äasto dvÄ› osoby.V JungmannovÄ› slovnÃku z poloviny 19. stoletà se popisuje: „klibna, maÅ¡kara, pÅ™ÃÅ¡era slonu podobná...; postavà se jedna osoba zrovna, majÃc v ústech nÄ›co podlouhého, co by zuby a nos pÅ™edstavovalo, druhá osoba se za prvnà sehne, hlavu svou za jejà záda kladouc, a vÅ¡e se jakousi plachtou pÅ™ikryje." Jà podobná byla brůna ze severnÃch ÄŒech, jež vÅ¡ak mÄ›la na hlavÄ› rohy, aby budila hrůzu.Objevovala se i maska jezdce na koni, Äastý byl Žid s pytlem nebo rancem na zádech, bába s nůšÃ, kominÃk se žebÅ™Ãkem, kozel a Å™ada dalÅ¡Ãch. PÅ™i obchůzce mÄ›ly Äasto jednotlivé masky pÅ™edepsáno, jak se majà ve svém pÅ™estrojenà chovat - medvÄ›d straÅ¡il malé dÄ›ti, Žid vyjadÅ™oval nespokojenost s dárky, protože mu pÅ™ipadaly malé.
Lidé věřili, že pokud budou o masopustu tancovat pÅ™es půlnoc, objevà se mezi nimi Äábel, Äasto jako cizinec v zeleném kabátÄ›.
Masopustnà průvod půjde Chotynà 14. února 2009 - vše bude ještě upřesněno.
ChotyňáÄek